Byron bay en Sydney - Reisverslag uit Oxley Island, Australië van Danielle - WaarBenJij.nu Byron bay en Sydney - Reisverslag uit Oxley Island, Australië van Danielle - WaarBenJij.nu

Byron bay en Sydney

Blijf op de hoogte en volg Danielle

05 Januari 2017 | Australië, Oxley Island

De periode rondom kerst en oud en nieuw is extreem druk en duur in Australië. Bij ons in Nederland is het natuurlijk niet anders, maar wij hadden toch niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn om een hostel te regelen voor één nachtje in Byron Bay. We konden dit plekje ook niet overslaan, want vanaf daar ging de bus naar Sydney.

Uiteindelijk was het hostel dat we hadden gevonden voor één nachtje het duurste dat we tot nu toe hebben gehad en dan sliepen we ook nog in een dorm, met meerdere mensen op één kamer ennnn.. niet eens samen! Dus allebei in een aparte dorm :( beetje jammer. Mike sliep met allemaal 18 jarige meisjes op de kamer. Nou, dat had ie ook nog nooit meegemaakt! Haha! Bij mij was het opzich wel oke, behalve dat ik de enige was die netjes mijn pyjama aan deed, de rest ging zo dronken als een tor met kleding en al hun bed in. Het was echt een party hostel en we besloten dan ook maar om er een beetje aan mee te doen.. maar het stappen viel best wel een beetje tegen, helaas, dus uiteindelijk waren we nog op tijd aan het slapen. Ah ja, we hebben het geprobeerd, haha!

Verder hebben we een super mooie walking track gedaan naar het meest oostelijke punt van Australië. Heerlijk gewandeld en onderweg kregen we nog een broodje worst van de locals die aan het bbqen waren. Aan het einde van de wandeling keken we saampjes naar de zonsondergang, echt prachtig!

Byron bay is een beetje een hippie stadje waar je goed kunt surfen! Wel erg leuk en relaxed. Ik had hier best wat langer kunnen blijven, maar ja, je kan niet alles hebben. Ons volgende bestemming stond al op ons te wachten, Sydney! Ook gelijk ons laatste plekje in Australië en ook de langste busrit, namelijk 12 uur in een nachtbus.

Na de nachtbus waren we echt helemaal gesloopt, dit was best wel pittig. Een volle bus en je kan toch niet echt lekker slapen. Omdat we nog niet in onze kamer konden hebben we geprobeerd om op het strand te slapen. Nou ja, dat was ook niet echt een succes haha, maar ach. Hierna zijn we maar de stad in gegaan. Het is toch best wel bijzonder dat je op tv of internet zo vaak het beeld heb gezien van Sydney met het Opera house en de Harbour bridge en dan sta je er ineens zelf voor. Erg leuk! Ondanks dat we super moe waren hebben we een beetje de stad verkend en niet onbelangrijk, onze plek voor oud en nieuw! Want wat is het beste plekje? Waar heb je de meeste kans op een goed uitzicht? Is er eten en drinken? Kun je naar de wc? Dat zijn toch belangrijke dingen als je de hele dag daar bent.

We hadden een goede plek gevonden. Voor heel veel gedeeltes werden kaartjes verkocht of was het afgesloten. De gratis plekken zijn extreem druk, dus de kans op een goede plek is zeer lastig. Kaartjes kosten heel veel geld, op een bootje nog meer, dus we bedachten om toch voor de gratis optie te gaan.

Na deze verkenning, zijn we de dag daarna nog naar de Blue mountains geweest. Een prachtig gebied met mooie bergen waar je leuk kunt wandelen. Wij besloten om zelf te wandelen in het gebied. Het is juist leuk om soms niet de toeristen te volgen, als zij rechts gaan, gaan wij links. Zo kom je ook op prachtige plekken en betaal je voor de bus gewoon het normale tarief. Dit scheelt echt bakken met geld en je hebt dezelfde prachtige uitzichten en ervaring. Veel specialer en rustiger. We hebben zo'n 4 a 5 uurtjes gewandeld door de bergen. Mooie ervaring!

En nu dan, het is zover, oudjaarsdag! De laatste dag van het jaar en iedereen die in Sydney is wil de beste plek, met uitzicht op het Opera house en de Harbour bridge. Wij natuurlijk ook! Daarom zijn we hier, dit wilde we graag doen, dus we gingen er ook voor. We stonden om 6 uur 's ochtends op om vervolgens te reizen naar het gratis plekje dat we twee dagen eerder hadden verkend. We wisten dat het hier druk zou worden, maar dat het zo'n gekkenhuis was, hadden we ook niet verwacht! Er stond al een gigantische rij toen wij aankwamen. Gelukkig was Mike in Sydney naar de kapster gegaan, dit was een Nederlandse meisje en zij had een groepje Nederlanders verzameld. We hadden zoveel mazzel, want toen we langs de rij liepen zagen we de kapster! Ze zwaaide naar ons en zei: "ga er snel bij zitten". We dachten, oke dat moeten we doen, dat scheelt super veel. Zij zaten er namelijk al vanaf 6 uur 's ochtends. Snel sloten we aan en gingen we zitten. Er werd namelijk gecontroleerd door beveiligers of iedereen wel een beetje eerlijk in de rij ging staan. Gelukkig hadden we mazzel. Het was een beetje brutaal, maar ja.. soms mag dat, vinden wij, haha! Iedereen zat op kleedjes te wachten op het moment dat de poort open ging, dat was dus pas om 10 uur en toen begon de chaos. Er waren mensen die al een hele nacht aan het wachten waren, die hadden gekampeerd op het terrein. Zij mocht uiteraard als eerste het terrein op. Daarna volgde wij al snel. We stonden echt precies goed, want toen wij eenmaal door de poortjes waren hoorden we veel geschreeuw en zagen we een enorme chaos achter ons. De mensen die eerst nog netjes in de rij stonden waren nu aan het rennen en voordringen. Het was een grote chaotische mensenmassa en van de eerlijke rij was helemaal niets meer over.

Eenmaal op het terrein zagen we allemaal mensen rennen. Wij besloten om gewoon rustig te lopen en ons niet zo druk te maken, we hadden het namelijk al een beetje opgegeven dat we de beste plekjes zouden hebben. Als we maar een gezellige tijd hebben, dat was het belangrijkste. Natuurlijk wilde we het vuurwerk goed zien, maar dat idee hadden we al naast ons neergelegd.

Uiteindelijk liepen we rustig naar achteren en tijdens het lopen keken we naar een goed plekje. Iedereen was in de stress en sommige besloten om genoegen te nemen met een minder goed plekje. Wij hadden zoiets van, we kijken gewoon nog even verder. Op een gegeven moment waren we bijna op het achterste gedeelte, bij het water aangekomen. Ik zei tegen Mike: " leg alvast ons kleedje hier neer, ik kijk nog even verder, mocht het niet lukken dan blijven we hier ". Ik liep naar beneden richting het water en zag een beter plekje, ik riep Mike en op dat moment zagen we een soort van hekjes, net nog een stukje verder, bij het water. We dachten, dit is vast de VIP ingang of je moet er voor betalen, maar toen we dichterbij kwamen zagen we dat de beveiliger kruisjes op de armen van mensen tekende. Dus we dachten, we proberen het gewoon! En ja hoor, we mochten gewoon naar binnen! Er mochten maar een beperkt aantal mensen naar binnen en toen ging het hek dicht. Dit betekende dat we een super rustig plekje hadden met het allerbeste uitzicht ever! We keken elkaar aan en moesten lachen, wat was dit nou voor iets bijzonders? Haha! Was er niemand die dit wist van te voren? Iedereen, zelfs de mensen die hadden gekampeerd, wisten dit niet. Het was puur geluk. Ze dachten allemaal dat het VIP was en daarom probeerde ze het niet eens. En wij, zo simpel als we zijn, probeerde het gewoon en hadden nu de beste plekken. Wauw! Wat geweldig!

Aangezien dit zo'n geweldige plek was, werden we dus ook gewoon geïnterviewd voor de televisie! Haha! Echt zo grappig. Ze vroeg ons wat we wel niet over hadden gehad voor deze plek. Wij vertelde ons verhaal, wat natuurlijk helemaal niet spectaculair was.. haha! Sommige mensen hadden helemaal overnacht en gerend voor deze plek en wij waren juist zo relaxed hiernaar toegekomen. Daar is natuurlijk niet zoveel aan! Maar, toch kwamen we op de internationale tv zender ABC News. Ze hadden alleen ons verhaal er wel uitgeknipt! haha. Alleen onze reactie over het uitzicht kwam voorbij! Super grappig!

Uiteindelijk hebben we nog wel zo'n 14 uur gewacht. We zaten met een groepje Nederlanders, wat hartstikke gezellig was. We werden wel wat geëntertaind met een vliegtuigshow en wat kindervuurwerk, maar het echte werk begon natuurlijk pas om 12 uur!

Het wachten werd zeker beloond, want de vuurwerkshow was werkelijk waar super spectaculair! Dit is wat je op tv ziet thuis en nu hebben we het zelf meegemaakt! Ik heb nog nooit zoveel vuurwerk gezien! Wauw! Echt geweldig!

Ondanks deze prachtige ervaring, zouden we het niet nog eens doen hoor! Dit was best een pittige dag.. en dat voor maar 12 minuten vuurwerk! Haha! Maar dit was dan ook een 'Ones in a lifetime experience' die niemand meer van ons af kan pakken. Helemaal top! Absoluut een Happy Newyear ! :)

We hadden met allemaal Nederlanders afgesproken om de volgende dag een nieuwjaarsduik te doen op Bondi beach, je weet wel van dat televisieprogramma, Bondi rescue! Echt zo grappig! Mensen hadden allemaal unoxmutsen meegenomen en met een super grote groep zongen we op het strand het Nederlandse volkslied, waarna we met zijn allen de zee inrenden om het nieuwe jaar in te luiden! Die samenhorigheid was echt zo gezellig en leuk. Echt lachen!

En nu, gaan we weer verder, we sluiten deze prachtige reis in Australië af met regen op de het strand van Bondi beach, hoe Nederlands wil je het hebben? Haha. We hebben super veel mooie momenten meegemaakt en zijn weer meerdere ervaringen rijker! Op naar Nieuw-Zeeland!

Mijn wens of advies voor 2017 zou zijn, volg je dromen. Als het kan en wilt het graag, ga ervoor, doe het gewoon! Stap af en toe is uit je comfortzone en maak bijvoorbeeld die ene reis die je al jaren lang wilt doen. Het zal je zoveel moois brengen. Het leven kan zo kort zijn..of zoveel narigheid met zich mee brengen. Ik zou zeggen spaar ervoor en ga! Niets is onmogelijk. Er zijn duizenden redenen te verzinnen om niet te gaan, maar er is maar een reden nodig om het gewoon te doen! Voor mij is dat het geluk dat je ervaart, dat is zo puur. Geniet van de wereld, want die is zo super mooi! Er zijn zoveel lieve mensen op de aarde, slechte zijn er ook natuurlijk, maar het reizen geeft je echt het vertrouwen in de mensen weer terug. Het allerbelangrijkste, doe vooral wat je gelukkig maakt! Geniet van het leven. Al het goeds voor 2017! Volg je dromen!

Veel liefs van ons!

P.s sorry, beetje lange blog :) haha!

• 05 Januari 2017 - 08:33

Irene,Bob En Melle:

Wat een verhaal! Je moet er wat voor over hebben om vuurwerk te zien Haha
    En Mike had de nacht van zn leven met al die 18 jarige meiden ;)
    Geniet er lekker van!

Xx

• 05 Januari 2017 - 08:48

Suzanne :

Gaaf hoor!

• 05 Januari 2017 - 09:00

Edwin:

Hey Daantje en Mike,

Mooi geschreven stuk. Waar genieten. Alsof ik er weer bij aanwezig ben!

Enjoy Kiwi"-land! Er staat je nog veel meer moois te wachten.

The time is now :)

Edjuh

• 05 Januari 2017 - 13:21

Anita En Anja:

Dank jullie wel voor een wederom prachtig verslag. Ja idd het vuurwerk zien we altijd op de televisie en dat ziet er al prachtig uit.
    Jullie zullen je werk wel niet missen! Wat een prachtige avonturen. Sommige niet zo, maar ja hoort erbij.
    Veel reisplezier in nieuw zeeland. Wr horen weer.

• 05 Januari 2017 - 13:21

Anita En Anja:

Veel reisplezier in nieuw zeeland. Wr horen weer.

• 05 Januari 2017 - 19:32

Elly:

Hoi Danielle en Mike
    Gaaf weer om te lezen maar ook om jullie prachtige foto's te zien. Wat een belevenissen!
    Wat een ervaringen die jullie op doen zeg, fantastisch!
    Wij zijn hier helaas 1 voor 1 geveld door de griep, ook de kleintjes. Gelukkig gaat het nu weer wat beter.
    Nog een hele goede reis verder naar en door Nieuw-Zeeland!
    Dikke kusss van ons,

Steven en Elly

• 05 Januari 2017 - 20:22

Ron En Evelien:

Hoi lieverds,

Zo dat zijn weer prachtige ervaringen, het lijkt elke dag wel een feest zo.
    En als afsluiting van het jaar zo'n vuurwerk meemaken, echt geweldig.
    Op naar Nieuw Zeeland en weer nieuwe indrukken en belevenissen mee maken.
    Wij zijn benieuwd.
    Voor iedere lezer een gelukkig nieuwjaar gewenst en nu allemaal sparen voor de trip van je leven.

Liefs
    Paps en mams Pitters

• 05 Januari 2017 - 20:29

Ron:

O ja
    Hoor ik vandaag toevallig nog op mijn werk dat een zekere Yvette en Marco precies dezelfde camperreis maken in N zeeland.
    Yvette is de dochter van een van mijn collega's in de PI Almere.
    En Marco werkt als politieagent op de Flierbosdreef
    Zijn alleen 1 dag eerder dan jullie vetrokken van uit Oakland
    Wie weet komen jullie ze nog tegen, de wereld is soms zo klein ....

Liefs
    Paps