Alpine Tongariro crossing - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Danielle - WaarBenJij.nu Alpine Tongariro crossing - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Danielle - WaarBenJij.nu

Alpine Tongariro crossing

Blijf op de hoogte en volg Danielle

17 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Tongariro

De Alpine Tongariro crossing is een wandeling van ongeveer 19 km langs drie vulkanische bergen, je kunt de verschillende kraters van dichtbij bekijken en met mooi weer heb je zicht op verschillende blauwgekleurde meren. Maar dit is zo ontzettend afhankelijk van het weer. Met regen, wind of mist kan je echt niet gaan. Dan is het niet alleen gevaarlijk, maar je ziet dan ook echt helemaal niets. Dit was wel hetgeen wat we het liefste wilde doen op het Noorder- eiland. We hadden ons thuis al goed voorbereid door de juiste kleding aan te schaffen. Een warme thermobroek of shirt is zeker niet verkeerd en een regenjas kan ook geen kwaad. We hielden al een beetje het weer in de gaten, maar het zag er niet hoopvol uit. De dag van de crossing stonden we vroeg op, rond 5:30 uur. We waren helemaal aangekleed, van top tot teen.. wij waren echt ready to go! Eten, drinken, poncho's! Let's go! Alleen toen we de camper uitstapte zagen en voelde we het al, het weer was echt dramatisch! Zo ontzettend jammer. We konden echt niet gaan.. we waren zo teleurgesteld. Dit is eigenlijk waarvoor je naar het Noorder-eiland komt.. de wereldbekende dagtocht voor wandelaars. De dag daarna zou het weer niet veel beter worden, maar eerlijk gezegd kan je dat pas op de dag zelf zeggen. Ze zagen ons teleurgestelde koppies en zeiden: " Sorry guys, we never know what the mountains will do". Ahhh zo jammer :(

We baalde, maar we konden niet nog een dag wachten, want we moesten de volgende dag met de ferry naar het Zuider-eiland, maar goed, het werd toch niet beter. We wilde weg uit dit depressieve, koude, regenachtige dorpje. We wilde zon en iets dat ons weer even zou oppeppen. Dus besloten we om naar het zonnige oosten te rijden. En dat was een verschil zeg! Daar was het gewoon bijna 30 graden en zonnig. Gewoon 20 graden verschil.

Na een prachtige weg er naar toe besloten we naar de oudste wijnmakerij van Nieuw- Zeeland te gaan. Heerlijk weer, een fijne lunch, in een mooie tuin en natuurlijk met goede wijn! Ja, dat heeft ons wel weer vrolijk gemaakt.. gelukkig :)

De volgende dag zijn we naar de ferry gereden. We gingen van Wellington naar Picton (Zuider- eiland) met een gigantisch schip. De ferry doet er 3,5 uur over en vaart tussen de fjorden van Marlborough sounds richting Picton. Een prachtige tocht, al een ervaring op zich.

Toen we aankwamen aan de overkant was het al 20:30 uur. Dus we besloten de eerste beste camping te pakken en daar te overnachten. We waren zeker niet de enige met dat idee, dus die kleine camping stond bomvol! Wij hebben gewoon eerlijk waar in iemand zijn voortent geparkeerd! Whaha, echt zo ongemakkelijk was dat. Maar de eigenaar van de tent vond het goed, dus uiteindelijk hebben we er maar een biertje op gedronken met zijn allen en er om gelachen. Ach, het was toch maar voor één nachtje :)

De volgende dag hebben we Abel Tasman National park bezocht. De weg er naar toe was echt prachtig, maar doordat je in de bergen rijdt met allemaal haarspeldbochten hadden we vrij weinig tijd op nog iets leuks te doen daar. Dus even gehangen op het strand en toen weer verder gegaan.

Abel Tasman was overigens een Nederlandse ontdekkingsreiziger, hij was, na de Maori, degene die op verzoek van de VOC, Nieuw-Zeeland ontdekte. De legende gaat dat de Maori als eerste voet op Nieuw- Zeelandse bodem hebben gezet en daarna dus Abel Tasman. Niet gek dat veel naar hem is vernoemd, waaronder de Tasmania sea, uiteraard Tasmanië, wat onder Australië ligt en dus ook het Abel Tasman National park. Abel Tasman arriveerde eerst wat zuidelijker, maar de kracht van de zee voer hem naar het noorden. Toen hij daar aankwam wilde hij het land ontdekken, echter hebben de Maori daar een aantal matrozen van hem gedood, dus besloot hij verder te varen. En deze omgeving is dan ook naar hem vernoemd.

En ja, daar is ie weer hoor, James Cook!
James Cook kwam ruim honderd jaar later aan en bracht de kustlijn in kaart. Hij eiste het land op en hierdoor kwamen de Europeanen naar Nieuw- Zeeland.
Vandaar dat ze hier dan ook een gemixte cultuur hebben, Engels spreken en links rijden. Nou, goed weten jullie dat ook weer ;) haha. Stukje geschiedenis kan geen kwaad. Toch leuk zo af en toe en dat terwijl ik vroeger altijd spijbelde tijdens geschiedenis. Haha, sorry pa en ma. Het is uiteindelijk toch nog best goed gekomen ;)

Op naar de volgende bestemming!

Liefs van ons !

• 17 Januari 2017 - 19:23

Anita En Anja:

Hoi, ja dank je wel hoor voor de geschiedenis college. Hihi.
    Jammer van het Noorder eiland, its a pity, but we can't have it all.
    Komt er nog een leuke foto van de camper, of is dat uit veiligheidsoverwegingen geen optie.
    Of.... hebben we de foto gemist?
    Hier in dit kikkerland is het beslist geen 30 graden.
    Vannacht was het hier -10 en overdag -2. Brrrrr.
    Geniet van jullie reis verder.
    Liefs

• 17 Januari 2017 - 21:08

Evelien:

Haha goede goedmaker de wijn, wel ontzettend jammer natuurlijk van de noorder eilanden. Benieuwd wat jullie de laatste weken gaan doen! Xx

• 18 Januari 2017 - 16:03

Wim En Nel Hoekstra:

Hoi avonturiers,
    Hebben net jullie verslagen gelezen vanaf 2-1-2017 en mijn hemel wat beleven jullie veel.
    Als je het op je gemak wilt doen heb je zeker vier weken extra nodig denk ik zo.
    Heerlijk hè in een camper rondrijden. Wij hebben het 6 jaar mogen doen. Vrij gevoel van camperen. Stoppen waar en wanneer je wilt alles aan boord dus. Jammer van het weer af en toe. Wij waren ook voor het eerst niet thuis met kerst en oud en nieuw maar in Spanje en toch was ik blij dat het voorbij was alhoewel het wel gezellig was maar toch.......
    Momenteel is het heel koud hier in Calpe en heeft het hogerop gesneeuwd in geen jaren voorgekomen en ja hoor wij maken het mee. Vandaar dat we nu binnen zitten en zijn gaan lezen en oa jouw blog. Geweldig hoe je schrijft, beleven het helemaal mee. Ron en Ma komen misschien naar Benidorm en zien we elkaar, als het weer goed is. Zou wel tof zijn kunnen ze zien hoe wij overwinteren. We wensen jullie nog heel veel geluk en plezier. Liefs van ons