Addo Elephant park - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Danielle - WaarBenJij.nu Addo Elephant park - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Danielle - WaarBenJij.nu

Addo Elephant park

Blijf op de hoogte en volg Danielle

17 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Addo

Addo Elephant park

Het Addo Elephant park heeft zijn naam natuurlijk te danken aan de olifanten. Want wat was nou het geval, vele jaren geleden, in 1931 was deze omgeving de verblijfplaats voor de olifanten. De omgeving was toen en is nog steeds omringd door citrusplanten. Omdat de olifanten deze vruchten aten bleven er voor de boeren steeds maar weinig citrusvruchten over. Je kunt je misschien voorstellen dat een olifant niet heel rustig een sinaasappeltje uit de boom plukt en die heel voorzichtig aan naar binnen werkt. Nee, alle planten die in zijn omgeving stonden werden verpletterd en aangezien de boeren hierdoor weinig over hielden, besloten ze de beesten af te maken.

Zo bleven er maar weinig olifanten over in dit mooie gebied. In 1931 waren er dan ook nog maar 11 olifanten over. De gemeente heeft toen besloten om een hek om hun verblijfsgebied te zetten. Dit zorgde ervoor dat de dierenpopulatie toe nam. Inmiddels zijn er meer dan 600 olifanten in dit park gesetteld. Het gebied is echt ontzettend groot. De dieren gaan gewoon hun eigen gang en voor eten en water moeten ze uiteraard zelf zorgen. Het is dus absoluut geen Beekse bergen ofzo, daar dacht ik eerst namelijk aan bij een park met een hek erom heen. Je denkt dat je in zo'n park snel en makkelijk veel dieren spot, maar het is nog verrassend moeilijk. Veel dieren zijn ver weg, zoals de leeuwen bijvoorbeeld. Al hebben we wel een pootje gezien en waarschijnlijk nog één liggend in de zon, maar het had net zo goed een steen kunnen zijn geweest. Haha.

Onze eerste ontmoeting met een dier hier in het wild was dan ook met een olifant. Deze olifant stak de weg over. Aangezien je het park ook in kan met je eigen auto, zijn er asfalt wegen aangelegd en tja, als daar dan een Afrikaanse olifant met zijn grote oren oversteekt dan moet je gewoon even wachten. Op die manier konden wij mooi even kijken naar dit prachtige beest..wist je trouwens dat de olifant het enige zoogdier is dat niet kan springen? :) Haha. Mooi weetje ;)

Onze gids rijdt met zijn safari auto verder het park in en we zien al aardig wat dieren. Eerst nog ver op afstand en dan steeds dichterbij. We zien zebra's, olifanten, kudu's (soort hertachtige), buffels, evertzwijntjes, zoals poemba in de Lion king, een jakhals, speciale kevers, leeuwen (heel ver weg) en heel veel verschillende vogels. Het is echt behoorlijk koud in de open safari auto. Ik was behoorlijk optimistisch ingesteld met mijn korte broekje, maar het was echt niet te doen met die koude wind.

Op de terugweg steekt er wederom een olifant de weg over en dan rijden we weer terug naar ons mooie verblijf. Onze eerste safari zit erop! Super tof!

In ons verblijf is alles hartstikke goed verzorgd, het eten is heerlijk en we kunnen zelfs nog een duik nemen in het zwembad. Gelukkig laat het weer dat ook toe , want uit de wind kunnen we nog even genieten van het zonnetje.

We sluiten af met een braai, een bbq in het Zuid-Afrikaans, en maken ons op voor een dag reizen naar de noordelijke Drakensbergen. Een bergachtig gebied waar je heel goed kunt hiken. Ook gaan we een uitstapje maken naar Lesotho! Super veel zin in.

Groetjes!

• 17 Oktober 2017 - 18:02

Celeste:

Jaaa, Addo, absolute aanrader! Zo supermooi om de olifanten rustig voorbij te zien lopen...
    Enjoy!

• 17 Oktober 2017 - 20:36

Anita:

Prachtige foto van de zebra en de olifant. En ook leuk dat jullie met die kijker zijn gefotografeerd. Prachtig verhaal weer om te lezen.
    Geniet verder. Liefs Anita