Waitomo, Hobbiton movieset, White island en Wai-O- - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Danielle - WaarBenJij.nu Waitomo, Hobbiton movieset, White island en Wai-O- - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Danielle - WaarBenJij.nu

Waitomo, Hobbiton movieset, White island en Wai-O-

Blijf op de hoogte en volg Danielle

13 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Yes! We hebben de camper.. en oh wat is ie geweldig! Hij is super nieuw, misschien nog maar één keer in gereden, schoon, ruim en onwijs handig! Alles zit er op en aan. Wij zijn stiekem wel een beetje blij dat de reisorganisatie deze fout heeft gemaakt hoor, we hebben nu een bijna nieuwe camper. Elk nadeel heeft zijn voordeel blijkt wel weer ;) haha.

Ons eerste stop is bij de Waitomo gaves. Zoals de naam al doet vermoeden zijn dat grotten, maar niet zomaar grotten.. het zijn grotten met duizenden gloeiwormen! Je kunt de grotten in met een bootje en dan in het donker deze gloeiwormen bewonderen, maar wij besloten om wat meer avontuur erin te gooien! Wij gingen abseilend naar beneden, door het super koude water, klimmend en klautert naar de grotten. Ook gingen we blackwater raften.. maar door dat de stroming laag was, leek het meer een beetje dobberen op een band. Wel erg mooi als iedereen zijn lichtjes uit deed, duizenden wormpjes verlichten namelijk de grotten. Het lijkt alsof je naar een prachtige sterrenhemel kijkt maar dan keer 10! Erg tof! Op de terugweg gingen we nog door de kleine grotten klimmen. Soms dacht je echt.. dit gaat echt niet passen hoor, maar met veel gewring en gedoe kwam je er dan toch uit. Uiteraard zat ik op een gegeven moment vast in eentje. Haha! Niemand durfde daarna meer.. maar ik moet zeggen, hoe ik daar uit ben gekomen is mij nog steeds een raadsel, want theoretisch gezien was het echt onmogelijk! :P de tourguide was mij steeds keihard aan het uitlachen en ja, dan is er eigenlijk maar één ding dat je kan doen.. heel hard meelachen! Hahaha!

Na deze leuke ervaring zijn we naar de Hobbiton movieset geweest. Deze set is ontdekt door met een helikopter over het land te vliegen. Het was eerst een boerderij en dat hebben ze omgetoverd tot een fantastische set waar alle films zijn opgenomen. Erg mooi en leuk om te zien. De weg er naar toe was al zo mooi. Mike vond het denk wel leuker dan ik.. hij is wel echt fan en ik vond het vooral erg schattig al die kleine huisjes. Ook vond ik het wel interessant om te weten dat het gehele park echt is, met echte bomen, gras, planten en bloemen. Er is maar een boom nep. Super knap gedaan.

Inmiddels touren we, of eigenlijk gezegd Mike, al lekker rond in ons campertje. Best knus zo. Het is even wennen, omdat je in Nieuw-Zeeland links moet rijden, maar Mike heeft dat al aardig onder de knie! Hij doet het erg goed en vind het ook leuk. Ik vind het eigenlijk niet zo prettig om links te rijden, dus we kennen allebei onze plek, Mike rijden en ik doe de rest van de zorg. Eten, drinken, beetje navigeren, als Mike heeft gereden zorg ik voor het eten. Wel zo eerlijk. Prima verdeling zo :) ondanks dat onze eerste avondmaal volledig mislukte en we een patatje hebben moeten scoren in het dorpje verderop, gaat alles gesmeerd. Ondertussen hebben we een pan gekocht die wel een baklaag heeft, haha. Zo mooi hoe blij je dan kan zijn met een pan, zoiets kleins, maar ik ben dan echt een tevreden mens. We zijn dus lekker onderweg.

Het Noorder-eiland van Nieuw-Zeeland is een eiland vol met vulkanisch landschap. Vandaar dat een bezoek aan een vulkaan niet weg kon blijven en nu hadden we iets heel tofs gezien. Een vlucht over de actieve vulkaan White island. Een vulkaan die midden in de oceaan ligt. Boven water is hij zo'n 320 meter hoog en onderwater 1600 meter. Wij zijn dus met een mini vliegtuigje met zijn tweeën over deze vulkaan gevolgen! Nou ja, met zijn drieën, de piloot was natuurlijk ook mee ;) Het weer was fantastisch, dus we hadden prachtig zicht. De vlucht duurde een uur en we kregen veel informatie over het eiland. Vroeger werd er zwavel gewonnen op het eiland en in 1914 was er een uitbarsting van de vulkaan en dat heeft alle mijnwerkers gedood. Sinds de jaren '30 wordt er niet meer gewerkt op het eiland, maar de overblijfselen hiervan zijn nog wel te zien.

Tegenwoordig mag je alleen het eiland op onder strenge voorwaarden, je mag niet zonder valhelm en gasmasker het eiland op en het kost erg veel geld. Dus je zult niet veel mensen zien op het eiland.
De piloot vertelde dat je vanuit de lucht veel mooier zicht had dan aan land, dus dan hadden we een goede keuze gemaakt. Anders was het vier uur heen en vier uur terug varen :) dit was voor mij wel de vetste ervaring tot nu toe! We vlogen echt dicht bij de krater en dat was echt zo tof! Wat een ervaring weer!

'S middags zijn we nog naar Wai-O-Tapu geweest, het meeste kleurrijke vulkanisch landschap van Nieuw-Zeeland! Super mooi en leuk in combinatie met die vlucht. De geur van rotte eieren is niet erg aangenaam, maar door het prachtige uitzicht laat dit je niet weerhouden om te gaan!

Overigens zijn de Nieuw-Zeelanders ontzettend aardig en klantvriendelijk. Regelmatig wordt ons door de cassiere gevraagd hoe onze dag is, met daarop volgend een leuk gesprek met aan het einde vaak nog wat tips over het land. Super leuke en lieve mensen. Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren hoor!

Weer bedankt voor jullie reacties! Tante Anja en Anita, wij vinden het kamperen ook erg leuk! Het is een heel ander soort manier van reizen, maar je hebt veel vrijheid en dat is heerlijk in zo'n prachtig land! Jullie berichtjes komen trouwens goed door hoor :) hopelijk gaat met jullie ook alles goed daar!

Groetjes weer en tot mijn volgende blog!

Xxx

• 13 Januari 2017 - 21:46

Evelien:

Wauw, gaaf allemaal weer zeg! Wat een droomreis! En de gloeiwormen, wat klinkt dat sprookachtig zeg!!! Veilig rijden in jullie luxe camper en vooral veel genieten! Dikke x van ons 3!

• 13 Januari 2017 - 21:46

Evelien:

*sprookjes ;-)

• 13 Januari 2017 - 21:59

Jordy En Farah:

Wouw!!! Wat een gave belevenissen allemaal weer!!!
    Super gaaf!! En ook leuk dan jullie bij die tennissers uitkwamen, hahaha, hadden jullie de Nederlandse vlag ook mee??

Nou veel plezer nog!!!

• 13 Januari 2017 - 22:14

Mirjam:

Mijn hemel, wat hebben jullie een toffe reis!! Echt zó fantastisch!
    Je schrijft ook zo gezellig Daan. Ik kijk telkens uit naar een volgende blog hoor, al reageer ik niet elke keer.
    Wat een leuke onverwachte dingen komen telkens op jullie pad. Dat maakt deze reis extra bijzonder. Zoveel mazzel ook. Ik noem alleen maar het plekje met Oud&Nieuw en de tennis wedstrijd.... en dan nu weer een spiksplinternieuwe luxe camper. Whow!
    Heel, heel veel plezier nog, ook straks op het Zuidereiland. Geniet ook van de warmte want in Almere sneeuwt het op dit moment.
    Veel liefs enneuh.... ik ben benieuwd naar de haka;-)

• 13 Januari 2017 - 22:22

Alinda:

Wat schrijf/typ je het toch allemaal leuk Danielle!!!
    echt heel leuk om te lezen en zoooo jaloers makend!

• 13 Januari 2017 - 23:20

Dita:

Fantastisch weer, leuk om te lezen! Nog veel veilige kilometers daar

• 14 Januari 2017 - 15:45

Anita En Anja:

Hoi lieverds,
    Ja hoor vet om te lezen dat jullie nu met een camper reizen. Handig vaak die inrichting en meestal ook erg comfortabel. Je komt op de meest waanzinnige plekjes. Wat een ervaringen hebben jullie weer opgedaan en toch ook een beetje een opluchting dat jij Daan uit die smalle speelonk bent gekomen. Pffff zeg. Nou ja anders hadden ze het rotsblok maar moeten verplaatsen.

• 15 Januari 2017 - 09:29

Ilse:

Gaaaaaaaaf allemaal! Erg leuk (en herkenbaar :D) om te lezen. Veel plezier verder in jullie huisje op wielen. X

• 15 Januari 2017 - 10:43

Elly En Steven:

Hoiii, wat ontzettend gaaf weer wat jullie meegemaakt hebben en wat mooi zeg die grot met die verlichte wormpjes!! En die vulkaan te zien vanuit dat vliegtuigje, prachtige foto's weer gescoord! Wat een durfal ben jij zeg om door dat spleetje te gaan haha gelukkig goed afgelopen en kunnen jullie weer verder in jullie mooie nieuwe camper, was het wachten waard. Wij gaan ook onze grenzen verleggen en hebben geboekt naar Bali, dat was een grote wens van ons en ook leuk voor Steven om het land te zien waar zijn ouders zijn geboren.
    Nog veel veilige kilometers en weer mooie reiservaringen,
    Groetjes en dikke XXX