De Seychellen - Reisverslag uit Praslin, Seychellen van Danielle - WaarBenJij.nu De Seychellen - Reisverslag uit Praslin, Seychellen van Danielle - WaarBenJij.nu

De Seychellen

Blijf op de hoogte en volg Danielle

31 Oktober 2017 | Seychellen, Praslin

De Seychellen

De Seychellen is een land in Afrika dat midden in de Indische oceaan ligt, ten noorden van Madagaskar. Het is het kleinste land van Afrika en behoort tot de kleinste landen ter wereld. Het land heeft 115 eilandjes, waarvan Mahe het grootse eiland is en hier leeft ook de meeste bevolking. De Seychellen is het land met de hoogste inkomensongelijkheid. Het verschil tussen arm er rijk is hier het grootste van heel de wereld. En wij, als toeristen, merken vooral de rijke kant van het land, alles is zo onwijs duur. Dat merkte ik al met het boeken van een accommodatie. Ook het eten, drinken en alles wat je wilt ondernemen, een taxi, excursies of gewoon met de ferry gaan is extreem prijzig.

Ik had gelezen dat de Seychellen de mooiste stranden ter wereld heeft. Dit komt door de granieten rotsen die in het water en op het strand liggen en waar dan nog is palmboompjes tussen of op groeien. Dit, een spier wit strand en een super blauwe zee maken het plaatje compleet. Nou goed, dat willen we wel eens zien dan. En als het kan, waarom zouden we dan niet gaan? Er zal nog wel eens een tijd komen waarbij we het niet meer kunnen doen..

Wij vinden het altijd heel fijn om na een rondreis nog even bij te komen op het strand. In Zuid-Afrika hebben we veel gereisd, Mike heeft veel gereden en ondanks dat het super was, is het, hoe gek dat ook klinkt, best vermoeiend. Vooral rondom het Krugerpark stonden we vaak al om 4:30 uur op om de dag te starten met een vroege ochtend game drive. Aangezien we zo aan dit ritme gewend zijn geraakt en ook vroeg naar bed gaan, slapen we niet echt uit ofzo. Wat prima is, want voor zo'n ervaring wil je wel vroeg je bed uit natuurlijk.

We arriveren op de Seychellen en we hebben gelijk al door dat als je nog geld over had ergens dat dat hier wel op gaat.
Een taxirit van 15 minuten kost hier al gauw 38 euro en een wijntje in het resort 10 euro per glas. Zelfs een simpel colaatje kost bijna 6 euro. Ongelofelijk! Dat maakt alles toch wat minder relaxed, nu moet je na gaan denken over wat je doet, drinkt en eet. Maar goed, het is vakantie en we proberen er niet teveel op te letten, maar onbewust hou je er toch rekening mee. Dan maar geen wijntje bij het eten.

We verblijven op het eiland Praslin en als we aankomen zien we al dat we een prachtige locatie hebben. Alles super groen en mooi aangelegd. Ons huisje heeft zelfs uitzicht op de zee.
Toen we incheckte zeiden ze toch ons: "you brought the rain ". Okeee dat was niet de bedoeling. De eerste dag heeft het de hele dag geregend en later blijkt dat het alle dagen wel regende. Dat is jammer, maar ja het weer kan je niet veranderen.

We besluiten om lekker de gierige Hollanders te spelen en in totaal een uur te lopen om bij de lokale supermarkt wat biertjes, crackers, fruit en chips in te slaan. Cheap ass ja zeker, maar heel eerlijk, de prijzen zijn zo hoog dat je wel wat moet bezuinigen ergens.

Op Praslin groeien de grootste kokosnoten ter wereld, de Coco de mer. Zo'n kokosnoot kan wel 25 kilo wegen. Best bijzonder. Daarnaast heeft de Seychellen meer dan 80 plantsoorten die alleen hier voorkomen. Ook vind je hier de mooiste stranden ter wereld en het meest gefotografeerde strand is Anse Source d'Argent. Zelf vond ik het meest bijzondere de reuze schildpadden, de grootste landschildpadden ter wereld. We maken twee tripjes, waarbij we het allemaal bezoeken.

Het eerste tripje was echt fantastisch. We maakten eerst kennis met de reuze landschildpad. Wat tof om te zien! Onwijs groot en eigenlijk hele lieve beesten. Ze vinden het lekker om geaaid te worden, wat heel gek aanvoelt met zo'n ruwe huid. Mike vind nog een hele lieve! Een nieuwe liefde voor hem, haha. We maken een hike naar de andere kant van het eiland en varen vanaf daar langs een mini eiland midden in de zee, genaamd St. Pierre. Echt onwijs gek om te zien dat op zo'n klein stukje land nog een paar palmbomen groeien. We snorkelen daar en zien prachtig vissen, met alle kleuren van de wereld en alsof het niet genoeg is zien we ook nog een octopus. Hij verandert van kleur van rood naar zwart en als het voor hem iets te spannend wordt transformeert hij zich naar precies dezelfde kleuren als een steen. Serieus, je ziet hem dan echt niet meer. Dat heb ik nog nooit gezien, wat apart zeg. Het lijkt wel magie! Super tof!

Het andere tripje is naar het eilandje La Dique. Iedereen verplaatst zich hier op fietsen en alles draait om toerisme. We huren hier twee fietsjes er rijden een stukje over het eiland. Nu ben ik toch benieuwd, zal het mooiste strand van de wereld echt het mooiste zijn? Ik heb al wat ervaring opgedaan de laatste jaren dus ik heb wat te vergelijken.

Als we aankomen op Anse Source d'Argent is het bewolkt. Dus dat maakt alles anders. In eerste instantie denk ik, hmm ja het is mooi hoor zeker, maar het mooiste strand van de wereld..mwah nee.. en dan begint de zon te schijnen en wow dat maakt alles anders. De zee kleurt verschillende kleuren blauw, het zand lijkt witter dan wit en de granieten rotsformaties kleuren lichter op.. voeg daar nog een paar hele mooie groene wuivende palmbomen aan toe en tadaaa.. daar is het mooiste strand van de wereld. Jeetje wat prachtig. We kloppen regelmatig op de rotsen om te checken of ze wel echt zijn en dat er niet een stickertje op staat van: 'made in China' ofzo..haha maar nee het is echt! Jammer genoeg is het best een toeristische plek.. maar ja dat jou je altijd. We drinken uit een kokosnoot en genieten van dit prachtige uitzicht.

Maar ondanks dat de Seychellen een genot is voor het oog, is de sfeer toch niet helemaal zoals we hadden verwacht. Ik hoor je denken.. serieus hebben jullie iets te klagen? Ik snap het.. je mag niet klagen als je op zo'n pareltje van een strand ligt, maar de mensen op de Seychellen ervaren wij niet als zeer vriendelijk, gastvrij en vrolijk. Sommige zeggen je amper gedag en een lach hebben we hier bijna niet gezien. De kwaliteit van het eten vonden we matig en soms echt heel slecht, terwijl je er wel de hoofdprijs voor betaald. Jammer! En natuurlijk moet je niet vergelijken, maar de Seychellen mogen dan de mooiste stranden ter wereld hebben, zij kunnen absoluut niet tippen aan de sfeer, de vriendelijkheid en het snorkelen op Fiji! Die staat nog steeds met stip op nummer één.

Op de terugweg besluiten we om eens te kijken of we ook met het openbaar vervoer naar het vliegveld kunnen komen. Als er zoveel verschil is tussen rijk en arm dan is er vast wel een goedkopere manier om jezelf te vervoeren. En na een stukje lopen in de bloedhete zon met zware backpack op ons rug komen we aan bij een busterminal. We informeren wat en ja hoor een directe busverbinding naar het vliegveld voor de lachwekkende prijs van 5 roepie.. dat is omgerekend ongeveer 0,30 eurocent. Terwijl voor een taxiritje 600 roepie wordt gevraagd, dat is omgerekend ongeveer 38 euro! Wat een verschil! We besparen dus een hoop centjes en zijn weer een ervaring rijker, zo in de lokale bus. Dit toont wel aan hoe groot dat verschil is hier.

We maken nog een stop in Abu Dhabi en vliegen dan terug naar Amsterdam.

Al met al hebben we weer onwijs genoten van deze prachtige reis, wat een ervaring en ik blijf het zeggen, wat is de wereld toch mooi! Het blijft je maar verbazen.. echt fantastisch!

Jullie bedankt voor het lezen van mijn blogs en natuurlijk de leuke reacties!

Op naar de volgende reis, waar dat ook mag zijn.. al hebben we wel al een beetje een idee.

Dag lieverds! Tot de volgende keer!

Liefs,

Mike en Daan

• 31 Oktober 2017 - 23:09

Anita:

Dank jullie wel voor de prachtige, mooie en boeiende reisverslagen.
    Goede reis naar huis en wie weet waar de volgende reis naar toe gaat.
    Het was fijn om te kunnen lezen hoe de wereld daar in elkaar steekt, al was het voor mij soms lastig om me te kunnen concentreren. Kom veilig thuis en geniet ook hier in dit koude kikkerlandje van al jullie familieleden en vrienden die het ook weer fijn vinden om jullie weer te zien. Liefs Anita.

• 31 Oktober 2017 - 23:38

Nel Hoekstra:

Nou dat hebben jullie maar weer mooi beleefd al die avonturen.
    Nu weer naar het gewone leven en weer sparen voor de volgende
    trip. Wat een joekels zeg die schildpadden. Jullie hebben heel wat
    om op terug te kijken. Maar ook wel prettig om weer thuis te zijn.
    Home sweet home. Liefs van ons Nel en Wim

• 01 November 2017 - 09:59

Celeste:

Ondanks dat de sfeer misschien niet heel fijn was, zijn de foto's echt weer fantastisch! Alleen daarom zou je er al heen gaan, haha... :)
    Welkom terug!

• 01 November 2017 - 21:19

Elly:

Mike en Daan, het was weer geweldig wat jullie allemaal meegemaakt en beleefd hebben, we hebben weer genoten van jullie verhalen en prachtige foto's. Goede reis weer terug, bedankt weer en tot ziens, dikke xxx steven en Elly

• 01 November 2017 - 22:22

Dita:

Fijn dat jullie weer thuis zijn, ik heb genoten van je blogs Daan X