Krugerpark - Blyde river canyon - Reisverslag uit Manyeleti, Zuid-Afrika van Danielle - WaarBenJij.nu Krugerpark - Blyde river canyon - Reisverslag uit Manyeleti, Zuid-Afrika van Danielle - WaarBenJij.nu

Krugerpark - Blyde river canyon

Blijf op de hoogte en volg Danielle

29 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Manyeleti

Krugerpark - Blyde river canyon

Vanaf Swaziland rijden we naar het Krugerpark in Zuid-Afrika, toch wel een van de meest bekende nationale park ter wereld denk ik :) hier kun je heel veel dieren spotten en het leuke is dat je met je eigen auto door het park kunt rijden. Dat maakt het extra spannend, want je kunt zomaar tussen een groep olifanten belanden of misschien wel een leeuw zien.

Omdat het een park is denk je misschien al snel dat het een soort dierentuin is, maar dat is zeker niet het geval.. nou ja, het is wel een park met dieren, maar je moet je voorstellen dat dit park zo'n 20.000 vierkante meter is. Dat is ongeveer de helft van Nederland. Dus groot genoeg voor de dieren om zich op een natuurlijke manier te bewegen. Het hek is er eigenlijk om heen gezet om de dieren te beschermen, denk hierbij aan jagers en gevaarlijke situaties door verkeer en zo.

Hier is 'the big five' te vinden. 'The big five' bestaat uit de olifant, de neushoorn, de buffel, de luipaard en natuurlijk de leeuw.
'The big five' is ontstaan door het jagen op deze beesten, kennelijk waren dit de beesten die het moeilijkst waren om op te jagen. De leeuw en de luipaard zijn het moeilijkste om te spotten. De luipaard is nog moeilijker te spotten dan de leeuw, aangezien de leeuw een sociaal dier is en de luipaard heel verlegen en super goed op kan gaan in zijn omgeving. Je moet dus zeer goed kijken en geduld hebben.

We slapen in twee restcamps midden in het Krugerpark. Kennelijk was dit al maanden van te voren volgeboekt, maar toch was het mij gelukt op twee plekjes te reserveren. Daar kwamen we later pas achter, toen we wat jaloerse mensen spraken ;) haha. We hebben dus geluk! Dubbel geluk! Want in het Krugerpark spotten wij alle dieren van 'the big five'. Wat een prachtige beesten! Maar niet alleen deze dieren zien we, we zien ook nijlpaarden, giraffen, krokodillen, hyena's, evertzwijntjes, zebra's, kudu's, heel veel impala's en prachtige vogels.

De dieren komen ontzettend dichtbij ons voertuig, soms zelfs binnen een afstand van wel vijf meter. Dat is af en toe wel spannend, maar de dieren zijn gewend aan de voertuigen, dus zolang je gewoon in je auto blijft is er niets aan de hand. Al moet je wel een beetje op de signalen van de dieren letten, als een olifant met zijn kop begint te schudden en naar je toe komt rennen, dan is het gewoon wegwezen natuurlijk, anders ben je de sjaak...Ook tussen een moeder en haar kalfje gaan staan is geen slimme zet, dan kunnen de beesten behoorlijk agressief worden.

Tijdens onze verblijven boeken we ook nog een safari. We hadden gehoord dat op een van de restcamps de katachtige veel aanwezig waren, dus vandaar dat we daar een safari wilde doen. Die dag ervoor zeiden we nog tegen elkaar: " als we maar niet met dat grote ding gaan". Een soort vrachtwagen met 4x4 aandrijving. De volgende ochtend kwamen we aanlopen en wat stond er op ons te wachten, dat gigansitsiche ding.. hmmm ik kan mijn niet voorstellen dat je daar veel mee gaat zien en wat we dachten was waarheid. Het maakte onwijs veel herrie en je zat met meer dan 20 personen in de bus, niet echt persoonlijk en uiteraard zagen we helemaal niets. Beetje een teleurstelling. Gelukkig hadden we nog twee nachtjes gepland in een private game reserve. Echt een aanrader mocht je eens naar Zuid-Afrika gaan. De private games reserves zitten zeg maar aan het Krugerpark vast, maar zijn alleen toegankelijk als je daar overnacht. Dus veel minder mensen en veel meer prive. De safari's, wat games drives worden genoemd, zijn veel persoonlijker en er wordt meer informatie gegeven. Soms heb je geluk en ben je maar met zijn tweetjes. We rijden in een open auto, dus de dieren zijn heel goed te zien. Ook rijden ze offroad waardoor je nog meer kans het om de dieren te spotten.

Wij zaten in het Manyeleti game reserve, in een super leuke plek, we slapen in een tent in een rustig omgeving. 'S nachts kun je luisteren naar de geluiden van de dieren, we horen apen, hyena's, leeuwen en ook veel vogeltjes fluiten. Heerlijk zo in de natuur.

Tijdens de twee games drives zien we twee keer een leeuw. Wauw! Zo dichtbij! Echt ongelofelijk! Alleen deze ontmoeting maakte de safari al compleet. Uiteraard zien we nog veel meer dieren. Het is wel een beetje verslavend die dieren spotten, je wilt steeds meer zien, steeds dichterbij komen en steeds vaker gaan.

Helaas zit het er voor ons op. Nog twee dagen in Zuid-Afrika en dan gaan we naar de laatste mooie bestemming.

We maken nog een stop bij de Blyde river canyon. De tweede grootste canyon ter wereld. Erg mooi.
We sliepen in een super luxe buitentent met uitzicht over een soort vallei.. je kon in de verte het Krugerpark nog zien liggen en achter ons hadden we uitzicht op de bergen van de canyon. Dit was wel de meeste luxe tent waar ik ooit in heb geslapen.. het had een eigen badkamer, een kingsize bed en een fantastisch uitzicht. We staan nog even vroeg op om vanuit onze tent de zonsopgang te bewonderen .. jeetje wat een prachtige afsluiting van Zuid-Afrika.

Onderweg naar het vliegveld worden we nog aan de kant gezet door de verkeerspolitie. We wisten dat het zou kunnen gebeuren.. en bij de eerste zin wist ik het meteen, wij gaan opgelicht worden. Met een zeer onaardige en strenge toon hoorden we de politieman zeggen: "driving license". " you didn't stop by the stop sign" uhhh ja dat deed Mike eigenlijk wel. Maar er was niemand dus we reden rustig weer door. Een grote set-up, want de politieman vertelde dat de boete ruim 2000 rand was. Dat is omgerekend zo'n 125 euro. Jaaaa hoor! Dat kan dus echt niet he .. misschien in Nederland maar in Zuid Afrika is een boete echt niet zo duur. Dat is de maandhuur voor een huis hier. Nee het enige wat er gebeurde was dat we werden opgelicht door een corrupte politieman. Wij vertelde dat we dat geldbedrag niet bij ons hadden. Wat ook klopte. We waren namelijk onze laatste centjes aan het opmaken en hadden echt net geluncht. Dus we hadden nog maar 40 rand over.. want omgerekend zo'n 2,50 euro is. Nou, we zouden helemaal mee moeten naar een politiebureau ergens ver weg. De politieman vroeg ons nogmaals of we echt niet meer geld hadden. Voor de helft zouden we weg mogen. "No sir, we are sorry, we don't have any more money then this" "Euro's ?" Euro's ? Wilde hij nu gewoon euro's, hahaha. Prima hier heb je 5 euro en 40 rand en ik leegde mijn portemonneetje nog even voor zijn neus.. wilt u deze centjes ook nog ? Uhmm nee dat hoefde die niet. Maar uiteindelijk ging hij er toch maar mee akkoord. Omgerekend heeft ie 7,50 euro gekregen en toen mochten we doorrijden.. pfff wat een bizarre situatie zeg. Zou je in Nederland niet moeten proberen als politieman/vrouw. Maar goed, wij blij, hij niet denk ik.. Haha met zijn 7,50 euro. Succes ermee kerel. Eerlijk verdiend.. oh nee, nee toch niet.

Uiteindelijk hebben we de auto ingeleverd met ruim 4000km op de teller en sluiten we deze prachtige rondreis af om nog even lekker bij te komen op het strand.

Op naar de Seychellen!

Liefs van ons!

P.s sorry beetje lange blog, maar dat verhaal met die politieman moest erin, haha!

• 29 Oktober 2017 - 20:52

Alinda:

hahaha zeiden jullie niet, wij zijn ook politie!
    Enne mooie tent inderdaad! de big 5 al op de app gezien natuurlijk maar echt super gaaf!

• 29 Oktober 2017 - 22:50

Dita:

Wat een mooi verhaal weer, haha. en inderdaad een mooie luxe tent!

• 30 Oktober 2017 - 11:30

Celeste:

Die laatste foto is echt fantastisch, wat een uitzicht!
    Leuk om mee te genieten van jullie verhalen! Veel plezier op het strand :)

• 30 Oktober 2017 - 15:24

Elly:

Geweldig weer war jullie allemaal meemaken, mooie reis verder!
    Dikke xxx Steven en elly

• 30 Oktober 2017 - 16:07

Paps En Mams Uit Lelystad :

Hoi lieverds

Wij hadden die nepagent zijn pet over zijn oren getrokken ha ha
    Wat een oplichter
    Maar ja voor 7,50 mooi afgekocht hoor.
    Jullie schrijnven er gewoon weer een paar extra in Nederland
    Maar wat ziet er weer allemaal prachtig uit daar zeg, wat een unieke ervaring met het mooie landschap en wilde beesten daar.
    Nou een goede terugreis gewenst en tot gauw

Liefs paps en mams

• 09 Maart 2018 - 22:34

Marita:

Hoi! leuk om te lezen hoor. wij gaan nu mei bijna hetzelfde rondreis maken dan jullie hebben gedaan, maar a+dersom. Ik zou wel graag alle de tipd horen hoe kan jij vakantie best van uitkrijgen in deze landen. Sorry mijn nederlands,ben Finse origin. wij reis met 2 kinderen 7 en 14 jaar oud en andere heeft diabetes. Hebben jullie misschien goed hints en tips om wat NIET te doen of wat is gewoon must.
    alvast bedankt voor deze leuke verhalen.
    mvg. Marita