EL Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Danielle - WaarBenJij.nu EL Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Danielle - WaarBenJij.nu

EL Calafate

Blijf op de hoogte en volg Danielle

22 November 2018 | Argentinië, El Calafate

EL Calafate

Van EL Chalten rijden we naar EL Calafate. Een toeristisch dorpje dat veel reisbureaus, cafés en winkels heeft. Allemaal gericht op de Perito Moreno gletsjer en andere activiteiten in de omgeving. We besluiten twee activiteiten te boeken. Eentje is een boottocht over het grootste meer van Argentinië. Lagos de Argentino. We gaan verschillende gletsjers bekijken en het schijnt een mooi spectakel te zijn omdat er allemaal ijsschotsen in het water liggen. De andere is paarrijden vanuit een estancia (ranch).

We vinden het soms zonde om geld te betalen voor een camping als we geen gebruik maken van de faciliteiten. Dus soms slapen we gewoon op een parkeerplaats, dat is gratis, en als we laat aan komen en vroeg op staan, heb je toch niet veel meer nodig dan de campervan. Deze nacht doen we dat ook.

De volgende dag staan we op tijd op. We weten namelijk nooit zeker of de auto direct start of niet. Dat kan betekenen dat we de auto aan moeten duwen. Soms gaat dat goed, maar als de camper op een heuveltje staat, tja dan is het wel eens pittig aanduwen. Dan kan het zo een half uur duren.

Het lukt ons gelukkig wederom weer om de hippie camper te starten. We rijden naar de haven en gaan daar met een veel te toeristische boot het water op. We zitten, niet beledigend bedoeld, met nog 300 andere 60 plussers op een boot. We kunnen ons nogal storen aan het zenuwachtige gedrag van de toeristen die foto’s maken met ipads en je nog net niet wegduwen als ze er langs willen. De tocht is heel mooi. Niet enorm spectaculair, maar wel leuk om te zien.

Omdat we na de boottocht nog wat tijd over hebben rijden we nog naar de Perito Moreno gletsjer. Een gletsjer die 5 km breed, 30 km lang en wel 60 meter hoog is! Wauw. Als we hier aankomen is het heerlijk rustig. We zijn wat later waardoor de grote toeristische bussen alweer weg gaan. Op deze manier kunnen we ultiem genieten van dit ongelofelijke natuurwonder! Het ijst schuift en daardoor hoor je soms gerommel wat klinkt als onweer. Heel bijzonder. Als we er heen lopen zien we af en toe grote stukken ijs in het water vallen. Wisten jullie trouwens dat deze gletsjer een van de weinige gletsjers is die nog groeit en groter wordt ? Het kan zomaar zijn dat over tientallen jaren, de plek waar wij nu foto’s maken dan bedekt is met een laag ijs. Bizar he?

We rijden voldaan terug en hebben een goede tip gekregen van een mooie camping aan het meer. Als we aankomen schijnt de zon en springen er allemaal konijntjes over het terrein. Weer een magische plekje. Genieten! We proosten en drinken een goed glas.. Uhm..plastic beker.. wijn. Haha!

Kamperen, tja, soms is het geweldig en soms ... valt je telefoon in de plas. Oeps en iel! Tja, je hebt toch een lampje nodig..je moet toch weten of je niet per ongeluk over je schoenen heen piest..oh damn..wat haat ik dat soms. Die kou, dat onhandige, altijd moeten eten als het droog is.. en niet kunnen douchen of plassen wanneer je wilt of moet. Oh en die kou! Brrr! Of had ik dat al gezegd? Niet leuk hoor ;) Hehe. Ach joh we zien wel weer wat van de wereld hé! Laten we maar niet klagen ;)

De volgende dag is het gelukkig prachtig weer! Oh wat fijn. De paardrijtocht die we doen is zo sprookjesachtig. Echt geweldig. De gaucho voorop en wij er achteraan, een heel stuk over de berg, met een fantastisch uitzicht. De honden lopen het hele stuk gezellig mee. Omdat het hier lente is zijn er allemaal baby diertjes geboren. Lammetjes, veulentjes en lieve kalfjes. Voeg daar nog wat fluitende vogeltjes aan toe en het plaatje is compleet. Wat een heerlijke dagen!

We sluiten de dag weer eens af met een goed fles wijn, steak en wat huisgemaakte patatjes! Jammm! Op naar de volgende bestemming :) :) :) Vamos!

Hasta Luego Chico’s!

• 22 November 2018 - 17:59

Dita:

Prachtig weer om te lezen, lekker genieten verder, dikke X

• 22 November 2018 - 19:37

Wim En Nel:

Buenos Noches Trotamundos,
    Wat een belevenissen maken jullie weer mee.
    Wat jammer dat het zo koud is want ja alles is
    toch prettiger met een beetje warmte maar daar
    is een lekker bekertje wijn prima voor

• 23 November 2018 - 18:28

Anita En Henriette:

In Nederland is het ook koud hoor. Brr. Maar waarschijnlijk niet zo koud als bij jullie. En niet kunnen douchen en plassen wanneer je wilt, het lijkt ons een beetje afzien. Maar daar staat tegenover dat je wel prachtige plekken op deze aardbol ziet en geniet van de zon en pas geboren dieren. In het vooruitzicht is Florida met zijn warme klimaat en zon, zodat jullie op het strand alle mooie momenten nog eens terug beleven.
    Heel veel liefs van ons en geniet van jullie reis iedere dag❣️

• 24 November 2018 - 12:30

Elly:

Hoii, lijkt wel expeditie noordpool met al dat ijs. Brrr maar machtig mooie foto van dat ijs, voor steven zou dit totaal afzien zijn met zijn Indisch bloed, hij houdt helemaal niet van de kou hihi. Bikkels zijn jullie! Veilige kilometers verder, dikke Xxx
    Liefs Steven en Elly ❣️