Ruta 40 en EL Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Danielle - WaarBenJij.nu Ruta 40 en EL Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Danielle - WaarBenJij.nu

Ruta 40 en EL Chalten

Blijf op de hoogte en volg Danielle

18 November 2018 | Argentinië, El Chaltén

We hebben twee dagen ingepland om te rijden. Het is 900km rijden naar de volgende bestemming, EL Chalten. Het eerste stuk geheel onverhard, met veel gaten in de weg en over steile, soms onmogelijke, stukken. Het tweede gedeelte vanaf Argentinië, de Ruta 40, daar is alles asfalt. Alleen helemaal niets. Alleen een asfaltweg, woestijn en wat in het rondspringende alpaca’s. Bij deze lange afstanden is het belangrijk om elke keer als er een tankstation is ook echt te gaan tanken. Ook al is het misschien nog niet nodig, het kan zo maar zijn dat er 300 km lang geen tankstation is.

In het enige mini dorpje wat er is overnachten we op de parkeerplaats van een tankstation. Niet erg ronantisch, maar praktisch gezien ideaal. We hebben even WiFi (wat we zeer weinig en slecht hebben hier) en kunnen koffie drinken en naar de toilet.

We besluiten om, na een lange dag rijden, de camper om te toveren als een ware bioscoop. De kussen van je het bed tegen de achterkant van de autostoelen.. Mike zijn telefoon met ducktape aan het plafond van de camper vastgeplakt en we hebben een boxje mee voor het echte surroundgeluid..Netflixen!

De volgende dag komen we aan in EL Chalten, het is zo apart, als er kilometers lang niets is, dat er dan ineens een dorpje tevoorschijn komt. Het is hier super koud, dat merken we gelijk al, maar dat dit de koudste nacht van de vakantie gaat worden beseffen we op dat moment nog niet. Als we willen gaan slapen sneeuwt het en is het zo ontzettend koud dat van slapen vrij weinig terecht komt. Ingepakt met twee broeken, twee paar sokken, thermokleding, een muts en handschoenen stappen we in onze slaapzakken. Al heb ik, slim genoeg, wel een kruik meegenomen, maar alsnog kan die niet op tegen de kou. Het blijkt qua gevoelstemperatuur wel min 10 te zijn deze nacht. Brrr..

We hadden besloten om de volgende dag de hike te doen naar de berg Fitz Roy Koude nachten brengen mooie dagen. Dat blijkt want we hebben prachtig weer! Yes!

We doen de hike naar de Laguna de los tres, een prachtige wandeling, die het grootste gedeelte niet moeilijk is. Het laatste gedeelte is 2 kilometer omhoog. Wel pittig! Maar goed haalbaar. Omdat het hier laagseizoen is zijn alle meertjes nog bedekt met een laag sneeuw, jammer! Maar we krijgen de tip om nog een klein stukje verder te lopen, nog een klein heuveltje op. En daar hadden we prachtig uitzicht over een felblauw meertje en de gigantische punten van de Fitz Roy berg. Via de gewone wandelpaden kun je niet dichterbij komen dan dit! Geweldig!! (Hopelijk kunnen we de foto uploaden). De verg wordt ook wel de “smoking mountain” genoemd. Dit komt doordat er eigenlijk altijd wolken rondom de top zitten.. en omdat de wolken zo snel bewegen lijkt het net alsof hij rookt! Apart gezicht. Erg mooi!

Uiteindelijk hebben we wel weer zo’n 22 kilometers in de benen als we beneden aankomen. Mike zijn knieën begeven het bijna. Dat afdalen is helemaal niet fijn als je knieën niet optimaal zijn. We hebben het weer gehaald, een ervaring rijker en wat was het genieten in het lekkere zonnetje.

Met een verbrand gezicht en een uitgehongerde maag drinken we biertjes en eten we een heerlijk steak! Wat een mooie dag!

We besluiten om de dag erna lekker uit te slapen... Uhm yeah right. Uitslapen op een arrestantenmatras.. zo voelt dat, Haha. Dat matras is keihard en ik heb helemaal blauwe heupen van het liggen. Ik heb een reiskussentje en elke keer als ik me omdraai leg ik dat onder mijn benen.. anders kan ik echt niet slapen. Niet heel prettig. Maar ach het was in ieder geval geen min 10 deze nacht ;) Haha.

De volgende dag ontbijten we met vers klaargemaakte Empanadas en vertrekken we naar de volgende bestemming, EL Calafate.

Bedankt voor jullie leuke reacties!

En tot snel weer!

Liefs van ons

• 18 November 2018 - 16:28

Bob:

Weer mooie verhalen Daan & Mike!!
    Ziet er super uit. Geniet er van en doe voorzichtig.
    Gr Bob, Irene, Melle en Nore

• 18 November 2018 - 16:44

Wim En Nel Hoekstra:

Nou nou het zit jullie ook niet mee hè die kou brrr vreselijk krijg het
    meteen koud maar..........ta da.......
    een slimme meid is op het ergste voorbereid en toen was er een kruik.
    extra sokken, broeken etc.. je zult daar maar zonder benzine komen
    we genieten mee met jullie avonturen. Daan en Mike heel veel plezier
    en blijf genieten. Veel liefs van ons.

• 18 November 2018 - 18:01

Djamila:

De homemade bios, hike klinken fantastisch! Heerlijk basiclife! Ben benieuwd naar de foto’s. Lekker dat jullie zo weinig wifi hebben, optimaal in daar zijn met elkaar. 100% beleven, opnemen etc. liefs Djamil

• 18 November 2018 - 18:38

Anita En Henriette:

Wat een bikkels zijn jullie! Kou, niet slapen en 22 km lopen. Maar wat een prachtige vakantie ervaringen en wat een verrijking van jullie leven om dit allemaal te beleven. Nou ja die kou natuurlijk niet. En het blijft uitkijken geblazen, want zo te lezen komt er heel wat op jullie pad. Prachtig om alles mee te kunnen lezen. Thankxxx daarvoor. Enne.... straks op naar het hopelijk warme en zonnige Florida.
    Heel veel liefs en pas goed op jullie zelf! Xxx